Dopis OIP MŽP č. 5131/OIP/03 ze dne 30. 10. 2003 na Odbory výkonu státní správy MŽP a Krajské úřady - odbory životního prostředí a zemědělství

Věc: Metodický výklad bodu 2.6 kategorie II přílohy č. 1 zákona č. 100/2001 Sb.

Na základě stanoviska legislativního odboru MŽP Vám pro zajištění jednotného postupu při aplikaci zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), sdělujeme metodický výklad bodu 2.6 kategorie II přílohy č. 1 zákona č. 100/2001 Sb.

2.6 – Těžba v korytech říčních toků

Podle zákona č. 100/2001 Sb. je účelem posuzování vlivů na životní prostředí získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí případně opatření podle zvláštních předpisů (§1 odst. 3). Bez stanoviska EIA nelze vydat rozhodnutí nebo opatření v žádném správním ani jiném řízení nebo v jiném postupu podle zvláštních právních předpisů (§10 odst. 4). Z toho vyplývá, že proces EIA nemůže probíhat tam, kde není žádné následné řízení ve smyslu § 1 odst. 3, resp.§ 10 odst. 4 zákona č. 100/2001 Sb.

 

            Posouzení otázky, zda se jedná o těžbu písku a štěrkopísku z pozemků, na nichž leží koryto vodního toku nebo o udržovací práce v korytě vodního toku, přísluší podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a změně některých zákonů (vodní zákon) výhradně vodoprávnímu úřadu.

 

            Pokud vodoprávní úřad vyžaduje povolení k těžbě říčního materiálu podle § 14 odst. 1 písm. b) vodního zákona, pak se jedná o těžbu a záměr podléhá zjišťovacímu řízení podle bodu 2.6 kategorie II přílohy č. 1 k zákonu č. 100/2001 Sb. Pokud vodoprávní úřad posoudí zamýšlené odstraňování nánosů z koryta vodního toku jako udržovací práce v korytě vodního toku v souvislosti s jeho správou podle § 47 odst. 2 písm b), pak nepůjde o těžbu a ustanovení zákona č. 100/2001 Sb. se nebude aplikovat.

 

 

                                                                                              Ing. Jaroslava HONOVÁ

                                                                                               pověřená řízením odboru

                                                                                                 IPPC a projektové EIA

___________________________________________________________________________