Dopis OPVŽP MŽP č.j.
4607/OPVŽP/01 ze dne 17. 12. 2001 na úřady vykonávající funkci příslušného úřadu dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů.Případy správních řízení, která budou nebo již byla zahájena v tomto roce, ale rozhodnutí (nabytí právní moci) bude vydáno v roce 2002 – záměry podléhající zákonu č. 100/2001 Sb. Tyto případy souvisí se zpětnou účinností, tzv. retroaktivitou zákona, která je v právním státě nežádoucí, neboť negativně působí na právní jistotu adresátů právních norem. Zákon č. 100/2001 Sb. ve svých přechodných ustanoveních, konkrétně v § 24 odst. 2 říká: “Posouzení zahájená před účinností tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů”. Za zahájení posuzování je třeba považovat oznámení podle § 5 zákona ČNR č. 244/1992 Sb. podané před 1. 1. 2002, tj. před účinností zákona č. 100/2001 Sb. V případě, kdy záměr nespadá pod přílohy zákona č. 244/1992 Sb., je třeba postupovat výkladem a contrario. Protože zákon nepožadoval proces EIA, oznámení nebylo podáno a investor mohl podat přímo žádost o zahájení správního řízení.
Z výkladu a contrario vyplývá, že pokud se posouzení zahájená před 1. 1. 2002 dokončí podle zákona č. 244/1992 Sb., pak i na případ, kdy záměr nebyl posuzován podle zákona č. 244/1992 Sb. (a mohlo být tedy zahájeno povolovací správní řízení) je třeba nadále aplikovat tento zákon a nikoli zákon pozdější (č. 100/2001 Sb.). Bylo by v rozporu s nepřípustností retroaktivity a s principem právní jistoty, pokud by i po zahájení správního řízení (bylo-li zahájeno do 31. 12. 2001) mohl být aplikován zákon č. 100/2001 Sb.